Adakah kita
perlukan ulama berada dalam kerajaan? Kita ada suatu golongan dengan skillsets
yang berlainan mahu mengurus dan mentadbir alam nyata yang memerlukan skillsets
yang berlainan. Ini soalan yang praktikal dan bukanya isiu memisahkan agama dan
dunia. Ini bukan isu dunia lain, akhirat lain.
Masaalah kita
ialah memestikan seseorang itu ada gelaran formal- ustaz, tuan guru, tok guru,
murrabbi dan sebagainya dan menganggap keberadaan gelaran tersebut sebagai
petanda bakat mengurus masyarakat. Reality nya sangat jauh dari sebetulnya- yang ada
gelaran2 ini terbukti gagal mentadbir dan mengurus dunia yang memerlukan
skillsets yang lain.
Saya bukan anti
agama- perkara ini mesti difahami dari mula lagi. Saya hanya anti agamawan yang
merasakan skillsets yang mereka ada boleh secara otomatik diterjemahkan sebagai
skillsets yang perlu untuk mentadbir keduniaan. Rekod menunjukkan bahawa jangan
anggap diri besar.
Quran mengajar
kita membuang diri kita dari terikat kepada formalism, kepada adat dan
kebiasaan. Prinsip asas nya, jangan semestinya ikut apa orang lain buat.
Bila orang
Muslim masuk ke Madinah, mereka lihat orang Yahudi bersembahyang mengadap ke
barat, orang Kristian mengadap ke Timur. Jadi timbul fikiran bahawa apa yang
biasa 2 golongan ini lakukan mestilah kebaikan.
Quran awal lagi mengajar kita yang biasa
dilakukan oleh orang lain tidak semestinya betul dan bukan semestinya kebaikan.
Kebaikan secara
umum nya tidak terletak kepada suatu yang biasa diterima, kepada kebiasaan , kepada
amalan yang ujud sebelum kita menerima kesedaran. Kebaikan itu tidak terikat
kepda timur dan barat bahkan kebaikan itu terkandung dalam beberapa obligasi
kepada Tuhan, masyarakat dan kepada diri kita sendiri. Langkah kehadapan ialah
melalui meninggalkan kebiasaan.
Idea memerdekakan
diri dari ikatan kebiasaan mempunyai nilai2 pratikal kepada kita. Misalnya, orang Melayu- kalau selama ini biasa menyokong
UMNO, meninggalkan kebiasaan ialah jangan sokong UMNO sebab UMNO itu
melambangkan ‘kebaikan’ yang lapuk. Kalau selama ini terikat dengan dogma
ceramah agama ustaz2 yang solo bolo, emansipasi spiritual berlaku apabila
ikatan emosional dengan ustaz2 pop star ini dipotong.
Transformasi ,
revolusi berlaku apabila amalan kebiasaan, kepercayaan tradisi dimusnahkan. Lihat
Al Quran 2: 177 dan nota kaki 177- The Holy Quran Abdullah Yusuf Ali dan
lihat juga The Study Quran oleh Syed Hoessein Nasr et al, ms 75.
Kadang2 orang2
self-righteous ini ingat mereka diperlukan untuk memerintah. Tidak ada syarat
lansung dalam Al Quran kata ulamak mesti memerintah. Jadi janganlah hendak
membesar dan membangga diri.
Perkara2 mengenai
riba, halal dan haram saya dengar berkurun lama nya- saya hendak ustaz cerita
bagaimana kilang buat pau beroperasi. Bagaimana hendak membangun industry ikan
hiasan.
Yang diperlukan
ialah pemimpin orang baik, taqwa, penegak keadilan, memihak kepada yang terniaya
dan ditindas. Tidak ada keperluan ustaz, ulamak, murabbi jadi ketua kerajaan. Kita
hendak ujudkan demokrasi bukan theocracy.
Jadi mereka rasa
mereka penting, sebetulnya tidak. Kita tidak lansung memerlukan orang yang
bercakap bersembur sembur mencelahi misai dan janggut , mata liar dan bigar,
mengenai syurga neraka, jimak, kahwin lebih dari satu, payung emas atau 72
bidadari.
Kepada saya
jawapan nya, tidak lansung kita memerlukan ulamak jadi ketua negara atau
memimpin negeri. Kita pertamanya perlukan orang baik berada dalam kerajaan.
Baik orang nya, baiklah keajaan. Itu sebetulnya rahsia kerajaan yang baik.
Maka jawapan
kepada kenyataan ahli parlimen Termerloh, ialah yang dia meletakkan syarat
mesti tolak DAP, baru PAS berkerjasama , ada dia tanya, adakah orang mahu
berkerjasama dan yakin kepada PAS sebagai parti politik? Penting sangatkah PAS
dalam perhitungan politik negara ini? Kalau PAS begitu bernilai, sudah lama
mereka memerintah negara dan ramai calun mereka menang. Atau boleh kita percaya
orang PAS sebagai individu? Kalau Allah tolong hanya mereka, sudah tentu semua
calun mereka menang. Ertinya, Allah menaikkan siapa yang Ia mahu naikkan dan
mereka tidak semesti nya dari PAS sahaja.
Prinsip kerjasama
dan permuafakatan dalam Islam bersandarkan penggabungan usaha untuk mencapai
kebaikan dan meningkatkan ketaqwaan. Jika berkawan dengan PAS yang merelakan
penyonglapan wang, rasuah, suka kepada mediocrity, lebih baik jangan berkerjasama dengan parti seperti
ini.
PAS hanya boleh
menang dalam kawasan Melayu dan kawasan tersebut akan ditandingi oleh UMNO dan
Bersatu dan parti2 lain. Marilah kita lihat nanti sama ada UMNO mahu mengorban
kerusi2 nya untuk PAS.
Idea setengah
golongan menyembunyikan kebenaran atau fakta walaupun mereka tahu dan sedar
akan keberadaan kebenaran dan fakta berlaku dari zaman berzamaan. Dan Allah dan
mereka yang layak melaknati golongan ini akan melaknati mereka. Lihat al Quran
2: 159.
Rakyat menyumpah
ulamak PAS yang kaki temberang dan berdolak dalih bila dunia ada keterangan
yang Najib Razak menyapu duit 1MDB. Rakyat menyumpah bila tahu ustaz PAS di Kelantan
sapu kawasan balak. Rakyat meyumpah laknat bila mereka tahu beberapa pemimpin PAS
sudah dosogok wang oleh pemimpin UMNO. Bab Allah melaknati mereka itu hak
Allah. Bab rakyat, kita lihatlah sekeliling kita. Hanya pemimpin PAS dan
penyokong nya sahaja yang memekakkan telinga dan membutakan mata.
Lihatlah apa
yang berlaku hari ini. Kita ada seorang yang jahat memimpin negara, maka
jentera kerajaan semua jadi jahat. Jahat dari segi tidak boleh dipercayai,
ambil duit kerajaan, menggunakan kuasa untuk faedah peribadi, tidak jujur dan
tidak ikhlas. Rasuah meresapi seluruh sendi kerajaan. Pemimpin jenis apakah
yang melepaskan suatu kumpulan warga negara mengancam dan mengganasi suatu
kumpulan warga negara yang lain?
Ulamak berdiam
diri malah menuntut 1001 syarat untuk menemui kebenaran. 4 saksi, bukti dan
sebagainya. Ertinya, kita semua jadi orang tebusan kepada ulamak2 ini-
kebenaran memerlukan pengesahan dari mereka terlebih dahulu, baru sesuatu itu benar
atau palsu. Kita jangan dijadikan orang tebusan seperti ini. Kita ada otak,
kita fikir sendiri, kita tanya orang yang lebih pandai dan sebagainya. Kita
sebetulnya tidak perlu endorsement dari ulamak yang bukanlah pandai seperti
mereka cuba gambarkan.
Ulama pun kaki
bohong. Kaki sapu duit. Mereka juga hendak kawasan balak. Suka pakai kot mahal.
Lawat luar negara. Dan dalam bilik lakukan apa manusia lain tidak nampak.
Seperti nonton filem porno. Seperti order 2 perempuan sekali gus.
Keberadaan
ulamak, ustaz bukan gerenti kerajaan itu jadi baik. Ustaz Hadi memerintah Terengganu
beberapa tahun, tidak ada kemajuan berkualiti berlaku. Hutan balak hilang ada
lah. PAS memerintah Kelantan lama- tapi punca pendapatan kerajaan tetap juga pencukaian
keatas balak. Rakyat Kelantan kuat kerja dan berniaga dan tidak tersentuh pun
dengan dasar dan polisi kerajaan ulama Kelantan.
Maka jawab nya,
sekali lagi ialah kita tidak memerlukan lansung penyertaan ulama dalam
kerajaan. Hari ini Najib mengundang penyertaan ulamak dalam kerajaan nya, bukan
kerana Najib ada nilai2 agmawan dalam dirinya- dia tidak ada lansung ciri yang
demikian. Tapi penyertaan yang dicari nya itu ada faedah politik, yakni sumbangan
untuk dia terus ada kuasa memerintah.
Jangan jadikan
diri kita orang tebusan kepada peras ugut kerohanian.
Salam YB
ReplyDeleteSaya amat setuju dengan tulisan YB.
Malang sungguh malang...masyarakat melayu begitu menyanjung tinggi mereka yang berpakaian "alim"...ustaz dengan janggut dan jubah dan kopiah...ditambah lagi dengan bacaan ayat ayat dalam bahasa "arab"..Wow!..SubhanAllah...kentut dia pun wangi...(sebenarnya bukan kentut dia wangi...tapi pakaian dia ynag entah berapa hari tak basuh...main curah minyak attar berbotol botol)
Sejak dulu di ITM tahun 70'an...saya amat rimas dengan golongan Al Akram yang aktif di kampus. Mereka tidak bergaul dengan pelajar bukan golongan mereka dan sering bangga bahwa mereka lebih Islam dari pelajar yang pakai seluar jeans.
Kini kita lihat gerakan "Ustaz" commercial berleluasa dalam masyarakat. Ustaz online pun bertaburan....dimana silapnya YB?. Saya berpendapat ianya berpunca dari kegagalan kita memahami bahasa AlQuran....bahasa arab...Kita baca AlQuran tapi tak tahu makna apa yang kita sebut. Cuba kalau kita fasih bahasa AlQuran macam kita fasih bahasa Inggeris contohnya..amat mudah untuk kita bukan setakat memahami tapi kita akan berusaha untuk mendalami dan menghayati ayat ayat AlQuran tersebut.
Bila Ustaz baca doa dalam bahasa arab...kita main amin je...tah ape dia sebut...amin...amin. Tanggapan orang dulu dulu...malah hingga masa kini...kalau ustaz baca doa bahasa arab...kita tabik. Saya berpeluang menjelajah segenap bumi Sarawak dan Sabah dan bergaul mesra dengan pelbagai budaya dan anutan kepercayaan masyarakat yang memangnya pelbagai. Disinilah saya menyedari kekayaan masyarakat majmuk yang menganggap anutan agama adalah pilihan peribadi dan tidak menjadi halangan dalam hubungan kemanusiaan. Allah disebut dalam gereja etnik dan tidak sedikit pun menyinggung sensitiviti masyarakat Islam. Islam tetap berkembang dan akidah ummah tidak sedikit pun terjejas...(provided the muslim mesti punyai asas yang kukuh dalam ilmu dan iman)
Kebelakangan ini banyak ustaz "commercial" mula memjelajah pelusuk kampung...dan yang paling saya bimbang "pendakwah" luar ala taliban dari Pakistan dan juga India. Saya rasa di Semenanjung pun ada pendakwah ala "Tabligh" ini..kalau di KL kita lihat di Masjid India misalnya.
Harapan saya YB...kita perlu menyemaikan "Islam" itu dari dalam sanubari kita. Pandangan dan tanggapan segala yang "arab" itu Islam hendaklah dibuang. Islam itu adalah cara hidup...segala perlakuan dan tutur kata seharian kita. Jangan sekali kita menganggap diri kita lebih Islam dari orang lain...akibatnya riak dan angkuh akan menyelinap kesanubari kita.
YB...saya juga bukan anti Agama...tapi saya tak rela agama diperdagang dan dipolitikan...apatah lagi bila pemimpin menggunakan agama untuk memeras ugut masyarakat...seperti YB kata Ugutan Spiritualism.